برچسب‌ها: 0 نظرات
چکیده: با رفع حصر می توان بخش بزرگی از جامعه را که تصور می شد می توان حذفش کرد و یا نادیده گرفت، به عرصه باز گرداند وگرنه بدون همکاری و کمک گرفتن از همه نیروها، چرخه معیوب گرانی و شرایط بد اقتصادی و تهدیدات بین المللی و فساد و مشکلات اجتماعی و غیره، همه به قوت خود باقی خواهد ماند.

zibakalamصادق زیباکلام: حماسه سیاسی با آشتی ملی ممکن است و راه آشتی ملی، حل مسایل باقی مانده از انتخابات ۸۸، رفع حصر آقایان موسوی و کروبی، آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات خوب است.این استاد دانشگاه در گفتگو با کلمه، با اشاره به حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد افزود: حصر را باید بخشی از شرایط کلی کشور بدانیم که بعد از رویدادهای انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در کشور به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها به دنبال هر مبارزه انتخاباتی، ناملایماتی هم به وجود می آید ولی پس از مدتی مجددا ثبات و شرایط عادی سیاسی به وجود می آید، ادامه داد: پس از انتخابات ۴ سال پیش، بغض و کینه های به وجود آمده که همچنان ادامه دارد. این بغض در ابتدا بین اصلاح طلبان و اصولگرایان بود، اما به تدریج این بغض درون جبهه اصولگرایان هم پیش آمده، به نحوی که دو گروه سنتی و جریان دولت و اگر جبهه پایداری را هم حساب کنیم، سه دسته در بین اصولگرایان به وجود آمده است.

زیباکلام با تاکید بر اینکه هنوز سایه تلخی ها و ناکامی های انتخابات ۸۸ همچون حبس زندانیان سیاسی و حصر موسوی و کروبی بر جامعه و سیاست ایران سنگینی می کند، تصریح کرد: اینکه برخی اصولگرایان می گویند در صورت کاندیداتوری خاتمی، او باید رد صلاحیت شود هم نشانه دیگری از سایه انتخابات ۸۸ بر سر جامعه است. چرا که دلایل آنها به مسایل ۴ سال اخیر و مواضع خاتمی باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه همه این مسایل نشان می دهد که پیشبرد منطقی امور نیاز به تنش زدایی داخلی و حل مسایل باقی مانده از ۴ سال اخیر دارد، به موضوع “حماسه سیاسی” که از سوی رهبری عنوان شده پرداخت و گفت: تحقق این هدف در گرو آشتی ملی است که با رفع حصر، آزادی زندانیان و برگزاری یک انتخابات خوب و مناسب محقق می شود. اینها عناصری است که کشور را به حالت طبیعی باز می گرداند و امید و نشاط به جامعه می آورد. وگرنه اینکه انتخاباتی برگزار شود و بدون حل این مسایل، کاندیدای اصولگرایی را با هر کمکی که شده با ۱۵-۱۰ میلیون رای رئیس جمهورش کنند، چیزی را حل نخواهد کرد.

وی افزود: با رفع حصر می توان بخش بزرگی از جامعه را که تصور می شد می توان حذفش کرد و یا نادیده گرفت، به عرصه باز گرداند وگرنه بدون همکاری و کمک گرفتن از همه نیروها، چرخه معیوب گرانی و شرایط بد اقتصادی و تهدیدات بین المللی و فساد و مشکلات اجتماعی و غیره، همه به قوت خود باقی خواهد ماند.

این تحلیلگر سیاسی سپس به موضوع انتخابات و گفتمان جاری بین کاندیداهای جریان حاکم پرداخت و گفت: نکته جالب در صحبت های یک دو جین کاندیدای اصولگرا این است که هیچ کدام از آنها حرف هایی که در ۴ سال گذشته روی آنها مانور می دادند را در مواضع و شعارهای انتخاباتی شان مطرح نمی کنند. دیگر حرفی از بیداری اسلامی و ستیز با آمریکا و دستاوردهای علمی و عقب نشینی غرب و بحث هسته ای و امثال این حرف ها در میان حرف هایشان شنیده نمی شود. چون خودشان هم می دانند که مساله کشور و مردم اینها نیست.

زیباکلام افزود: در موقع انتخابات معلوم می شود که آنها هم می دانند مسایل اصلی ما بی ثباتی سیاسی، ناهنچاری های اجتماعی و وضع وحشتناک اقتصادی است. چیزی که اصولگرایان ۴ سال به آن نمی پرداهتند و حالا در آستانه انتخابات یادشان اتفاده است که اینها مسایل مردم است.

وی در خاتمه گفت: حل این مسایل اساسی هم در گرو آشتی ملی است که مستلزم حل مسایل ۴ سال گذشته، رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات مناسب است.
RSS facebook Twitter friendfeed azadegi balatarin

0 نظرات برای “حل مسائل در گرو رفع حصر، آزادی زندانیان و برگزاری انتخابات مناسب است”

بیان دیدگاه خود در کادر زیر

از حضور سبز شما سپاسگذاریم

باز طراحی شده و فارسی سازی توسط فرخوان شکست حصر زندانیان عقیدتی و سیاسی | استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است